Asked TEI about that also Mr.Akşit told something similar at one of the online meetings. What we have currently is good up to 1600-1700 degrees celsius. Heat resistant coatings were applied and cooling channels were drilled accordingly for TS-1400. Calculations were done exclusively for TS-1400. Those will change for bigger turbofans.
Bu proje yeni değil. Hazırlık safhası ve altyapı oluşturacak teknolojik çalışmalar 2005e kadar gidiyor. 2013de ilk defa Hamitabat güç santralinin türbin kanatçıklarının verilmesi ile hız kazanıyor. Şuan sahip olduğumuz teknoloji 1600-1700 dereceye kadar kanatçık ömründen ödün vermeden 120cm çap sınıfında motor üretimine yetiyor. TS-1400den sonra değişecek şey tek-kristal veya alaşım kimyası değil. Kanatçığın üzerine deldiğin soğutma kanalları şuan üzerinde çalıştığımız motorlar için optimize edilecek. Ayrıca daha gelişmiş termal bariyer kaplamalar(araştırmanın ciddi bir kısmı bu aşamada buraya yönelmiş durumda) kullanılacak ama özünde şuan paralel olarak 3 farklı turbofan(evet 3 farklı büyük turbofan motor projesi başlatıldı ve paralel yürüyor biri de TF-6000) motor tasarlamamamızı sağlayan kimyası, reçetesi ve üretim metodu belli teknoloji özünde aynı kalacak. Zaten elimizde bunu yapacak kapasite olmasa kalkıp da TRMotor diye şirket kurmaya ve 3 turbofan motor projesini paralel yürütmeye kalkışmazdık. Bunu bilenler biliyor. Rusyanın da bu nedenle ağzı sulanıyor zaten. Yoksa Rusya 1600 derecelere doğrultusal katılaştırılmış kanatçıklar ile zaten çıkıyor (senin mantığa göre bizim tek kristal Rusyanın doğrultusal katılaştırılan kanatçıklarından kötü, o zaman neden tek kristal ile uğraştık biz?) ama ömürden ciddi taviz veriyor. Biz de aynı şekilde o sıcaklıklar civarına ve çaplara doğrultusal katılaştırılmış kanatçıklarla çıkabilirdik, illa da tek kristal gerekmiyor. Belki bizimki 50 derece düşük olurdu ama olurdu. Ama o zaman kanatçık ömründen ciddi taviz vermemiz gerekirdi.
Kanatçıklar büyüdükçe tek kristal üretmek zorlaşıyor bu nedenle döküme verdiğin 100 kanatçıktan belki 50si belki daha azı kalite kontrolü geçebiliyor. Çünkü kalite kontrolde tek kristal yapıda deformasyonlar belli bir seviyenin üzerinde tespit edilirse kanatçık reject oluyor. Bu nedenle büyük kanatçıkların fiyatı ciddi tuzlu olacak ve üretim verimliliği TS-1400 kanatçıklarına kıyasla daha düşük olacak.
What you have written in Turkish sounds feasible and logical. But if it is your own opinion it is still void of source material. Or is this what you were told by TEI? You of all people should be most aware that what makes forums like this and it’s writers believable are the source materials they share.
Russian DS blades reach 1650 degrees Celsius. Our TS1400 spec shows turbine temperature of 1450 degrees Celsius. That is what is given in IDEF in black and white. TS1400 is a turboshaft engine. So it should not be compared to a large diameter Single Crystal bladed engine. Now you are saying that we have reached 1600-1700 degrees Celsius. Which one are we to believe? Do you have a source? I never said our SC blades are worse than Russian DS blades. But if TS1400 has a maximum turbine temperature of 1450degrees C, than it is not as good as a Russian DS blade in terms of temperature limit it can work at. But lifecycle wise an SCB should be better than a DS blade. Which I think is the case with our TS1400. These are two different engines. Russians have reached the limit of performance you can get out of a DS blade albeit with a detriment to their engine lives. That is why they are searching to develop an engine with SCBs.
You also claim that our blades can be suitable for an engine with a diameter of 120cm. Is that the outside diameter or fan diameter?if it is fan diameter. Then that is huge. Where is the source for that?
I fully agree with your last paragraph. I have already stated these facts in my previous posts.
To reach 1827 degrees in an Izdeliye 30 engine with SCBs will take quite some time and money.
The f110 engine lookalikes we are trying to produce at the moment, have a potential of 34-35000lbf thrust. The current 29000lbf f110 engine has a turbine inlet temperature of 1510degrees Celsius. It has a turbine fan diameter of around 80 cm. (total outside diameter of engine is just under 120cm) So this type of engine can be easier to manufacture for us.
Not only will it be more difficult to produce the bigger single crystal blades, but it will be difficult to find the right coating and cooling duct geometry for optimum results.
TF-6000=6000lbf dry thrust. It is a completely new engine. It has nothing to do with TS-1400. A new core will be designed.
6000lbf dry thrust will give around 9-11000lbf with afterburners. So it is a small engine. If you took ts1400 and re designed the inside for an axial flow turbofan you would get a 9-10000lbf engine. ( not my words İbrahim Sunnetci’s) . You are right it would have nothing to do with ts1400 apart from it’s size and diameter.